Virtual museums in the precomputer era

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu27.2017.202

Abstract

The article attempts to analyze the historical premises for the “virtual museum” phenomenon, its variational forms outside the Internet space. The origins of virtual museum
can be found even in Antiquity, but in the 20th century the idea is developing rapidly from the evolution of exhibition practices and the appearance of exhibition design to the Imaginary Museum of Andre Malraux, the concept of the “museum of obsessions” by Harold Zeeman and others.

Keywords:

virtuality, augmented reality, virtual museum, the imaginary museum, an exposition design, mnemonic, the museum of obsessions

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Allan, Derek. Andre Malraux, the art museum and the digital musee imaginaire. URL: http://www.home.netspeed.com.au/derek.allan/musee%20imaginaire.htm (accessed: 08.09.2016).

Battro, Antonio M. From Malraux’s imaginary museum to the virtual museum // Museums in a Digital Age / R. Parry (ed.). Routledge, 2010. P. 136–147.

Giaccardi, Elisa. Collective storytelling and social creativity in the virtual museum: A case study // Design issues. 2006. Vol. 22. Issue 3. P. 29–41.

Huhtamo, Erkki. On the origins of the virtual museum // Virtual museums and public understanding of science and culture. URL: https://www.nobelprize.org/nobel_organizations/nobelfoundation/symposia/interdisciplinary/ns120/lectures/huhtamo.pdf (accessed: 11.02.2017).

Stubbs, David. Approaching the unfamiliar: Stewart Lee on John Cage’s indeterminacy. URL: http://thequietus.com/articles/09907-stewart-lee-john-cage-indeterminacy (accessed: 17.03.2017).

Schweibenz, Werner. The “virtual museum”: New perspectives for museums to present objects and information using the internet as a knowledge base and communication system. URL: http://www.informationswissenschaft.org/wp-content/uploads/isi/isi1998/14_isi-98-dv-schweibenz-saarbruecken.pdf (accessed: 02.04.2016).

Александрова, Людмила Дмитриевна. Опыт философского осмысления «Дополненной реальности» в онтологическом континууме «Виртуальность—реальность» // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. Челябинск, 2014. № 4 (40). С. 59–62.

Антонова, Ольга Аркадьевна, Соловьёв, Сергей Владимирович. Теория и практика виртуальной реальности: логико-философский анализ. Санкт-Петербург: Издательство Санкт-Петербургского государственного университета, 2008. 168 с.

Бирюкова, Марина Валерьевна. Музей воображаемый vs музей реальный: концепции гипотетических музеев второй половины ХХ века // Международный журнал исследований культуры. Санкт-Петербург: ЭЙДОС, 2016. № 3 (24). C. 85–95.

Дойч, Дэвид. Структура реальности. URL: http://digitalphysics.ru/pdf/The_Fabric_of_Reality--David_Deutsch.pdf (дата обращения: 08.09.2016).

Йейтс, Френсис. Искусство памяти. Санкт-Петербург: Фонд поддержки науки и образования «Университетская книга», 1997. 480 с.

Кримп, Даглас. На руинах музея. Москва: V-A-C press, 2015. 432 с.

Куклинова, Ирина Анатольевна. Современные тенденции в изучении истории музейного дела // Вестник СПбГУКИ. Санкт-Петербург, 2013. № 3 (16). С. 90–94.

Куклинова, Ирина Анатольевна. А. Мальро и Б. Делош: взгляд на природу художественного музея // Труды Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. Санкт-Петербург, 2015. № 212. C. 56–66.

Мальро, Андре. Голоса безмолвия. Санкт-Петербург: Наука, 2012. 872 с.

Официальный сайт конференции «Музей и Интернет». URL: http://www.museumsandtheweb.com/ (дата обращения: 08.09.2016).

Филострат Старший и Младший. Картины. Каллистрат. Статуи / пер. С.П. Кондратьева. Москва; Ленинград: Изогиз, 1936. 192 с.

Щербакова, Екатеритна. Харальд Зееман: такой же первооткрыватель, как и все мы // Логос. Москва, 2005. Т. 25. № 5. С. 33–52.

References

Aleksandrova L.D. Opyt filosofskogo osmysleniya “Dopolnennoj realnosti” v ontologicheskom kontinuume “Virtualnost—realnost” [Experience of philosophical judgment on “augment reality” in “virtual reality” ontological continuum]. Chelyabinsk, RBIM Publ., 2014, no. 4 (40), pp. 59–62. (in Russian)

Allan D. Andre Malraux, the art museum and the digital musee imaginaire. Available at: http://www.home.netspeed.com.au/derek.allan/musee%20imaginaire.htm (accessed: 08.09.2016).

Antonova O.A.; Solov’yov S.V. Teoriya i praktika virtual’noj real’nosti: logiko-filosofskij analiz [Theory and practice of virtual reality: Logical-philosophical analysis]. St. Petersburg, Saint Petersburg university Publ., 2008. 168 p. (in Russian)

Battro A.M. From Malraux’s imaginary museum to the virtual museum. Museums in a digital age. Routledge, 2010, pp. 136–147.

Biryukova M.V. Muzej voobrazhaemyj vs muzej real’nyj: koncepcii gipoteticheskih muzeev vtoroj poloviny ХХ veka [Imaginary museums vs real museums: Concepts of hypothetical museums of the second half of the twentieth century]. International Journal of cultural research. St. Petersburg, 2016. no. 3 (24), pp. 85–95. (in Russian)

Crimp D. Na ruinah muzeya [On the museum’s ruins]. Moscow, V-A-C press Publ., 2015. 432 p. (in Russian)

Deutsch D. Struktura realnosti [The fabric of reality]. Available at: http://digitalphysics.ru/pdf/The_Fabric_of_Reality--David_Deutsch.pdf (accessed: 08.09.2016). (in Russian)

Giaccardi E. Collective Storytelling and Social Creativity in the Virtual Museum: A Case Study. Design Issues, 2006, vol. 22, no. 3, pp. 29–41.

Huhtamo E. On the origins of the virtual museum in virtual museums and public understanding of science and culture. Available at: https://www.nobelprize.org/nobel_organizations/nobelfoundation/symposia/interdisciplinary/ns120/lectures/huhtamo.pdf (accessed: 11.02.2017).

Kuklinova I.A. Sovremennye tendencii v izuchenii istorii muzejnogo dela [Contemporary Aspects of the Study of the History of Museums]. Bulletin of Saint Petersburg State University of Culture and Arts, no. 3 (16). St. Petersburg, 2013, pp. 90–94. (in Russian)

Kuklinova I.A. A. Malraux and B. Deloche: vzglyad na prirodu hudozhestvennogo muzeya [A. Malraux and B. Deloche: Viewpoint on the genesis of art museum]. Bulletin of Saint Petersburg State University of Culture and Arts, no. 212. St. Petersburg, 2015, pp. 56–66. (in Russian)

Malraux A. Golosa bezmolviya [The voices of silence]. St. Petersburg, Nauka Publ., 2012. 872 p. (in Russian)

Official page of museum and the WEB conferences. Available at: http://www.museumsandtheweb.com/ (accessed: 08.09.2016).

Philostratus the Elder and the Younger. Kartiny. Kallistrat. Statui. [Paintings. Callistratus. Statues]. Moscow; Leningrad, Izogiz Publ., 1936. 192 p. (in Russian).

Stubbs D. Approaching the unfamiliar: Stewart Lee on John Cage’s indeterminacy. Available at: http://thequietus.com/articles/09907-stewart-lee-john-cage-indeterminacy (accessed: 17.03.2017).

Shcherbakova K. Harald Szeemann: takoj zhe pervootkryvatel’, kak i vse my [Harald Szeemann, a Pioneer Like Us]. Logos. Moscow, 2005, vol. 25, no. 5, pp. 33–52. (in Russian)

Schweibenz W. The “Virtual museum”: New perspectives for museums to present objects and information using the internet as a knowledge base and communication system. Available at: http://www.informationswissenschaft.org/wp-content/uploads/isi/isi1998/14_isi-98-dv-schweibenz-saarbruecken.pdf (accessed: 02.04.2016).

Yates F. Iskusstvo pamyati [The art of memory]. St. Petersburg, University Book Publ., 1997. 480 p. (in Russian)

Published

2017-12-10

How to Cite

Abzalova , A. (2017). Virtual museums in the precomputer era. The Issues of Museology, 8(2), 13–21. https://doi.org/10.21638/spbu27.2017.202

Issue

Section

Theoretical basement of museology