Risks of art-therapy for disabled people and museums: The Russian experience

Authors

  • Lydia Alekseevna Sychenkova Kazan (Volga Region) Federal University, Kazan, Russia

DOI:

https://doi.org/10.21638/10.21638/spbu27.2017.102

Abstract

The article is devoted to consideration of existing risks for disabled people and museums in the implementation of projects in art therapy. The article aims to draw the attention of the Russian museum community to the lack of theoretical elaboration of methodologies to prove the need for consultation and supervision of physicians during the work with disabled people in the museum. A leading approach to the study of this problem was the conduct of comparative analysis of humanitarian and medical approaches. Conducted analysis of definitions, purposes and content of art therapy, Russian and foreign systems of training, art therapists’ experience in the implementation of art therapy programs allows you to put the question about the necessity of cooperation of the museum and clinical centers working with the disabled. The article will allow you to adjust already existing programs to work with disabled people in the museum and become a subject of scientific debate.

Keywords:

art therapy, the disabled, training of specialists, medical experience of museum practice

Downloads

 

References

Литература

Арт-терапия — новые горизонты / под ред. А. И. Копытина. Москва: Когито-Центр, 2006. 336 с.

Ахунов, Валерий Масабихович. Современные формы культурно-образовательной деятельности в художественном музее: Опыт Государственного Русского музея : автореф. дис. ... канд. искусствоведения. Санкт-Петербург, 2006. 30 с.

Ашаева, Светлана Васильевна. Формы работы в музее с людьми с ограниченными возможностями // Омский научный вестник . 2010. № 4 (89). С. 219–222.

Бондаренко, Иван. В России стартует проект «Инклюзивный музей». 1 июня 2017 года . URL: http://dislife.ru/materials/762

Булгакова, Виолетта Владимировна. Деятельность музеев Сибири по социокультурной интеграции инвалидов : дис. ... канд. культурологии. Кемерово, 2017. 268 с.

Булгакова, Виолетта Владимировна. Зарубежный опыт социокультурной интеграции инвалидов в современном музее // Приоритетные направления развития науки и образования . 2015. № 2 (5). С. 78–80.

Булгакова, Виолетта Владимировна. Музейные проекты как средство социализации инвалидов // Научная дискуссия: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии : сб. ст. Москва, 2016. № 1 (40). С. 23–31.

Булгакова, Виолетта Владимировна. Опыт работы музейно-арттерапевтической мастерской «Живые рисунки» // Актуальные проблемы развития музеев — 242 заповедников: тез. докл. Всерос. науч.-практ. конф. (Петрозаводск — Кижи, июнь 2006) . Петрозаводск, 2006. С. 14–18.

Булгакова, Виолетта Владимировна. Теоретические и методологические аспекты социокультурной интеграции инвалидов в музейной среде // Вестник Кемеровского университета культуры и искусств: журнал теоретических и прикладных исследований . 2015. № 30. С. 96–106.

Ваньшин, Сергей Николаевич, Ваньшина, Ольга Павловна. Социокультурная реабилитация инвалидов музейными средствами: метод. пособие . 2-е изд., испр. и доп. Москва, 2009. 76 с.

Грантовый конкурс музейных проектов «Меняющийся музей в меняющемся мире» — 2009. Организаторы Благотворительный фонд В. Потанина С. 74 // URL: http://amcult.ru/index.php/ru/knowledge/articles/91-museum.html

Гроза, Оксана Ивановна. Развитие эмоциональной сферы детей с ОВЗ методами песочной терапии // Евразийский союз ученых . 2015. № 10–1 (19). С. 138–140.

Жвитиашвили, Нана Юрьевна. В России инвалидов нет. Запретные темы в музее // 60 параллель . 2007. № 2 (25). Июнь.

Клюкина, Анна Иосифовна. Музей и социализация инвалидов // Музей . 2012. № 2. С. 8–10.

Копытин, Александр Иванович. Современная клиническая арт-терапия: учеб. пособие . Москва: Когито-Центр, 2015. 76 с.

Луценко, Екатерина Леонидовна. Социокультурная реабилитация инвалидов (на примере Еврейской Автономной области) : автореф. дис. ... канд. социологических наук. Хабаровск, 2007. 22 с.

Методы арт-терапевтической помощи детям и подросткам: отечественный и зарубежный опыт / под ред. А. И. Копытина. Москва: Когито-Центр, 2012. 285 с.

Пиотровский, Михаил Борисович. Храм или Диснейленд? Пиотровский о музее, правах культуры и диктат улицы // Аргументы и факты . 4 марта 2015. № 10. URL: http://www.spb.aif.ru/culture/person/1460261

Платонова, Ольга Всеволодовна. Арт-терапия в среде художественного музея: программы, проекты, методики. Из опыта работы Русского музея / Министерство культуры РФ, ФГУК «Государственный Русский музей», РЦМПиДТ, РАО, Сев.-Зап. отделение. Санкт-Петербург: ГРМ, 2010. 224 с.

Платонова, Ольга Всеволодовна, Жвитиашвили, Нана Юрьевна. Арттерапия в художественном музее: учебное пособие для студентов гуманитарно-художественных вузов . Санкт-Петербург: СпецЛит, 2000. 142 с.

Социокультурная реабилитация инвалидов: Метод. рекомендации / Министерство труда и соц. развития РФ; Рос. ин-т культурологии М-ва культуры РФ; под общ. ред. В. И. Ломакина и др. Москва: Российский институт культурологии. 2002. 144 с.

Учение в течение всей жизни в музеях. Европейский опыт / под ред. К. Гиббс, М. Сани, Д. Томпсон; пер. с англ. Е. Петровой // Ассоциация музеев России . URL: http://www.amr-museum.ru/russ/exibit/news2011/lifelong_learning.pdf

Филякова Александра Константиновна. Арт-терапевтическая практика в художественных музеях России и Великобритании // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств . 2013. № 4 (17). С. 122–123. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/art-terapevticheskaya-praktika-v-hudozhestvennyh-muzeyah-rossii-i-velikobritanii (дата обращения: 30.05.2017).

References

Ahunov V. M. Sovremennye formy kul’turno-obrazovatel’noj dejatel’nosti v hudozhestvennom muzee: Opyt Gosudarstvennogo Russkogo muzeja: avtoref. dis. ... kand. Iskusstvovedenija [Contemporary forms of cultural and educational activities in the art Museum: the Experience of the State Russian Museum: thesis of PhD dissertation ]. Saint Petersburg, 2006. 30 p. (in Russian).

Ashaeva S. V. Formy raboty v muzee s ljud’mi s ogranichennymi vozmozhnostjami [Forms of work with the disabled in the museum], in Omskij nauchnyj vestnik [Omsk scientific Bulletin], 2010, no. 4 (89), pp. 219–222 (in Russian).

Bondarenko I. V Rossii startuet proekt “Inkljuzivnyj muzej”. 1 ijunja 2017 goda [Russia starts the project “the Inclusive Museum” ]. 1 Jun 2017. Available at: http://dislife.ru/materials/762 (in Russian).

Bulgakova V. V. Dejatel’nost’ muzeev Sibiri po sociokul’turnoj integracii invalidov [Activity of museums of Siberia in the socio-cultural integration of the disabled ]. PhD dissertation. Kemerovo, 2017. 268 p. (in Russian).

Bulgakova V. V. Muzejnye proekty kak sredstvo socializacii invalidov [Museum projects as a means of socialization of disabled people], in Nauchnaja diskussija: voprosy filologii, iskusstvovedenija i kul’turologii [Scientific discussion: questions of philology, art criticism and culturology: collected papers], no. 1 (40). Moscow, Internaka Publ., 2016, pp. 23–31 (in Russian).

Bulgakova V. V. Opyt raboty muzejno-artterapevticheskoj masterskoj “Zhivye risunki” [Experience of the Museum etherapeutics workshop “Live images”], in Actual problems of development of museums — 242 reserves (Petrozavodsk — Kizhi, June 2006) . Petrozavodsk, 2006, pp. 14–18 (in Russian).

Bulgakova V. V. Teoreticheskie i metodologicheskie aspekty sociokul’turnoj integracii invalidov v muzejnoj srede [Theoretical and methodological aspects of social and cultural integration of disabled people in the Museum environment], in Vestnik of Kemerovo University of culture and arts: journal of theoretics. and applied research , 2015, no. 30, pp. 96–106 (in Russian).

Bulgakova V. V. Zarubezhnyj opyt sociokul’turnoj integracii invalidov v sovremennom muzee [Foreign experience of social and cultural integration of disabled people in the contemporary Museum], in the Priority directions of development of science and education , 2015, no. 2 (5), pp. 78–80 (in Russian).

Filyakova A. K. Art-terapevticheskaja praktika v hudozhestvennyh muzejah Rossii i Velikobritanii [Art therapy in practice in art museums of the UK and Russia], in Vestnik of Saint Petersburg state University of culture and arts , 2013, no. 4 (17), pp. 122–123. Available at: http://cyberleninka.ru/article/n/art-terapevticheskaya-praktika-v-hudozhestvennyh-muzeyah-rossiii-velikobritanii (in Russian).

Gibbs K.; Sani M.; Thompson D. (ed.). Uchenie v techenie vsej zhizni v muzejah. Evropejskij opyt [Teaching during the whole life in museums. The European experience ]. Available at: http://www.amr-museum.ru/russ/exibit/news2011/lifelong_learning.pdf (in Russian).

Grantovyj konkurs muzejnyh proektov “Menjajushhijsja muzej v menjajushhemsja mire” — 2009. Organizatory Blagotvoritel’nyj fond V. Potanina [Grant contest of Museum projects “Changing Museum in a changing world” — 2009. The organizers of the Charity Fund of V. Potanin ]. P. 74. Available at: http://amcult.ru/index.php/ru/knowledge/articles/91-museum.html (in Russian).

Groza O. Razvitie jemocional’noj sfery detej s OVZ metodami pesochnoj terapii [The development of the emotional sphere of children with disabilities by means of sand therapy], in Eurasian Union of scientists , 2015, no. 10–1 (19), pp. 138–140 (in Russian).

Klukin A. I. Muzej i socializacija invalidov [Museum and socialization of the disabled], in Museum , 2012, no. 2, pp. 8–10 (in Russian).

Kopytin A. Sovremennaja klinicheskaja art-terapija. Uchebnoe posobie [Modern clinical art therapy. Textbook ]. Moscow, Kogito-Tsentr Publ., 2015. 76 p. (in Russian).

Kopytin A. I. (ed.). Art-terapija — novye gorizonty [Art therapy — new horizons ]. Moscow, Kogito-Tsentr Publ., 2006. 336 p. (in Russian).

Kopytin A. I. (ed.). Metody art-terapevticheskoj pomoshhi detjam i podrostkam: otechestvennyj i zarubezhnyj opyt [Methods of art therapy to help children and adolescents: national and international experience ]. Moscow, Kogito-Tsentr Publ., 2012. 285 p. (in Russian).

Lutsenko E. L. Sociokul’turnaja reabilitacija invalidov (na primere Evrejskoj Avtonomnoj oblasti) [Sociocultural rehabilitation of the persons with disabilities (on the example of Jewish Autonomous region) ]. Thesis of PhD dissertation. Khabarovsk, 2007. 22 p. (in Russian).

Piotrovsky M. B. Hram ili Disnejlend? Piotrovskij o muzee, pravah kul’tury i diktat ulicy [Temple or Disneyland? Piotrovsky about the Museum, rights, culture and the dictates of the street], in Arguments and facts , March 4, 2015, no. 10. Available at: http://www.spb.aif.ru/culture/person/1460261 (in Russian).

Platonova O. V. Art-terapija v srede hudozhestvennogo muzeja: programmy, proekty, metodiki. Iz opyta raboty Russkogo muzeja [Art therapy in the environment of the art Museum: programs, projects, methods. From the experience of the Russian Museum ]. Saint Petersburg, State Russian Museum Publ., 2010. 224 p. (in Russian).

Platonova O. V.; Zhvitiashvili N. Yu. Artterapija v hudozhestvennom muzee: uchebnoe posobie dlja studentov gumanitarno-hudozhestvennyh vuzov [Art therapy at the art Museum: a textbook for students of Humanities and art universities ]. Saint Petersburg, Spetslit Publ., 2000. 142 p. (in Russian).

Sociokul’turnaja reabilitacija invalidov: metodicheskiye rekomendacii [Sociocultural rehabilitation of the persons with disabilities: methodological recommendations ]. Moscow, Russian Institute of Culturology Publ., 2002. 144 p. (in Russian).

Vanishin S. N.; Vanshina O. P. Sociokul’turnaja reabilitacija invalidov muzejnymi sredstvami: metod. posobie [Social and cultural rehabilitation of disabled people at museums]. Moscow, 2009. 76 p. (in Russian).

Zhvitiashvili N. Yu. V Rossii invalidov net. Zapretnye temy v muzee [There are no disabled people in Russia. Forbidden topics in the Museum], in 60 parallel, no. 2 (25), June 2007 (in Russian).

Published

2017-06-01

How to Cite

Сыченкова, Л. А. (2017). Risks of art-therapy for disabled people and museums: The Russian experience. The Issues of Museology, 8(1), 17–31. https://doi.org/10.21638/10.21638/spbu27.2017.102

Issue

Section

Museum and society